מילון מונחים - דרמוקוסמטיקה, בעיות וסוגי עור, הגנה מהשמש, טיפוח

כללי

דרמוקוסמטיקה
arrow-up-down
דרמו-קוסמטיקה הינה שילוב בין המילה דרמטולוגיה (רפואת עור) וקוסמטיקה. המונח מוגדר כקוסמטיקה ייעודית שנועדה לפתור טווח נרחב של בעיות ותופעות עור נפוצות כדוגמת אטופיק דרמטיטיס, פסוריאזיס, קשקשים, אדמומיות, פריחות ועוד. התכשירים מקטגוריה זו בעלי תכונות רפואיות טיפוליות אבל אינם נחשבים לתרופה. המוצרים הדרמו – קוסמטיים נותנים מענה קוסמטי לעור עם בעיות ורגישויות ונמכרים בבתי מרקחת ללא מרשם רופא או רוקח.
בדיקת רגישות (sensitivity test)
arrow-up-down
בדיקה קלינית המבוצעת על פי פרוטוקול קבוע מראש ורק במכונים המאושרים ע”י משרד הבריאות. מטרת הבדיקה הינה לקבוע האם חומר עלול לגרום גירוי ראשוני באנשים בעלי עור רגיש. זאת בניגוד לבדיקות אחרות כגון היפואלרגיה שנעשות על נבדקים בעלי עור רגיל. תמרוק שלא עבר בדיקה זו אינו יכול לרשום על גבי האריזה כי הוא מתאים לבעלי עור רגיש. מהלך הבדיקה: הניסוי מתחיל עם מספר רב של נבדקים, מהם נבחרים לפחות 50 מועמדים שמתגלים כבעלי עור רגיש. כדי לקבוע האם אדם הוא בעל עור רגיש, שמים תמיסה מימית של 10% חומצה לקטית על כרית, אותה מדביקים בסמוך לקפלים שבצידי האף למשך 10 דקות. במהלך 10 הדקות על הנבדק לרשום בכל דקה אם מופיע עקצוץ ולדרג את העקצוץ. 10 נבדקים אשר יגיבו בצורה בינונית עד חמורה ייחשבו בעלי עור רגיש ויהיו מועמדים מתאימים להמשך הבדיקה. לקבוצה של הנבדקים שממשיכה את הבדיקה מודבק טלאי עם החומר הנבדק למשך 48 שעות. לאחר מכן מסירים את הטלאי ומסמנים את האזור הנבדק לשם הערכת התגובה. ההערכה תיעשה כעבור שעה, 24 שעות, ו–48 שעות לאחר הסרת הטלאי. במידה וכל התוצאות יהיו שליליות, ניתן יהיה לקבוע כי החומר מתאים לשימוש בבעלי עור רגיש.
בדיקה היפואלרגנית (Hypoallergenic test)
arrow-up-down
בכדי לבדוק אם מוצר הוא היפואלרגני, כלומר אינו גורם לתגובה אלרגית באנשים בעלי עור רגיל, מבצעים בדיקה היפואלרגנית. זוהי בדיקה קלינית המבוצעת על פי פרוטוקול קבוע מראש ורק במכונים המאושרים ע”י משרד הבריאות. תמרוק שלא עבר בדיקה זו אינו יכול לרשום על גבי האריזה כי הוא היפואלרגני. מהלך הבדיקה: הבדיקה מבוצעת על 50 נבדקים בשני שלבים. בשלב הראשון מצמידים את החומר הנבדק באמצעות טלאי על הגב או על זרוע כל נבדק למשך 24 שעות. שלב זה מבוצע 9 פעמים בהפסקות של 48 שעות. בשלב השני, לאחר הפסקה של 14 יום, מניחים את הטלאי שוב למשך 24 שעות. מטרת ההפסקה הינה לאפשר למערכת החיסונית לפתח אלרגיה לחומר הנבדק. הערכת התגובה תיעשה כעבור שעה, 24 שעות ו – 48 שעות מהסרת החומר. במידה וכל התוצאות שהתקבלו היו שליליות, כלומר לא הייתה כל תגובה אלרגית, ניתן לקבוע כי החומר היפואלרגני ואינו מעורר תגובות אלרגיות בבעלי עור רגיל. במקרה של אבחון מקרה אחד של גירוי, יש לבצע את המבחן על 50 מתנדבים נוספים. המבחן יהיה קביל אם לא נצפתה תגובת גירוי ביותר מ–1% מהנבדקים.
סמל period after opening) PAO)
arrow-up-down
זהו סמל המופיע על גבי אריזות מוצרים קוסמטיקה והוא מציין את מספר החודשים בהם ניתן להשתמש במוצר לאחר פתיחתו. עם זאת, ככל שנשתמש בתכשיר קרוב יותר לפתיחתו כך הוא יהיה טוב יותר. קיימים שלושה גורמים עיקריים משפיעים על אורך חיי התכשיר לאחר הפתיחה: כמות המשמרים – קרם שניתן להשתמש בו שנה ומעלה לאחר פתיחתו מכיל משמרים רבים והוא פחות טבעי. צורת האריזה – צנצנות אומנם יוקרתיות יותר משפופרות אך שפופרות הן יותר היגייניות (אין מגע ישיר של האצבעות עם הקרם שמתוך הצנצנת) והחשיפה לאוויר קטנה יותר, דבר שמאריך את זמן השימוש בחומר צורת איחסון – התנאים האידיאלים לשמירה על טיב התכשיר הינם במקום קריר ויבש. לא במקרר ולא בחדר האמבט.
סבום
arrow-up-down
שמו הלועזי של נוזל שומני המופרש מבלוטות החלב, דרך צינור שמוביל לזקיק השערה. בלוטות החלב נמצאות בשכבה העמוקה של העור (שכבת הדרמיס), ומפוזרות על פני רוב שטח גופנו. תפקידו של הסבום הנו לשמור על רמת שומניות תקינה ורמת לחות מאוזנת בעור ובשיער, וכך למנוע יובש באזורים אלו. כמות והרכב הסבום, הם שקובעים את סוג העור, והאם יהיה שומני, יבש או מעורב.
המחסום העורי
arrow-up-down
המחסום העורי הנו השכבה החיצונית של העור, המורכבת מתאים ומשומנים. המחסום העורי אחראי על שמירת רמת לחות מאוזנת בעור, מניעת התאדות של מינרליים החיוניים לגוף, מגן גם מפני מיקרואורגניזמים מזיקים, ומסייע בשמירת חסינות העור. תפקוד תקין של המחסום העורי, יבוא לידי ביטוי בעור חלק, מוצק ומאוזן ולהפך. פגמים במחסום העורי, יגרמו לעור להיראות אדמומי, יבש ומגורה. במטרה לשמור על תפקוד המחסום העורי, חשוב לשטוף את הפנים פעמיים ביום בלבד במים פושרים, להשתמש בתכשירים עשירים בלחות, שאינם פוגעים בשכבת ההגנה, וכוללים גם הגנה על העור מפני קרינת UV. גורמים נוספים המשפיעים על תפקודה של שכבת ההגנה: מצבי רוח, מתח נפשי ותזונה לקויה. לעומת זאת, מזונות שיכולים לעזור להגדלת כמות הלחות בעור כגון: סלרי, מלפפונים, סלמון, זרעי פשתן, אגוזי מלך ומיץ ירוק.
התחדשות התאים
arrow-up-down
חלקים מסוימים מגופינו יכולים להתחדש ולצמוח מחדש, החל מאיבר פגום ועד רקמות ותאים, המתחדשים מדי יום. תאי העור שלנו מתחלפים בממוצע מדי שלושה שבועות, באופן הדרגתי. אחת מטרות הרפואה ושל מוצרים קוסמטיים רבים, הנן למצוא דרכים – לשפר את התחדשות הרקמות בגוף ובעקבות כך את ההתחדשות העור, וגם לעודד את תהליכי הריפוי וההתחדשות הטבעיים של הגוף.
השכבה ההידרו-ליפידית
arrow-up-down
השכבה העליונה של העור, המספקת הגנה טבעית מפני חיידקים ונזקי הסביבה, כולל קרני השמש. בלוטות החלב (sebacaus glands) הנמצאות על גבי שכבה זו, מפרישות את החומר השומני סבום, המכסה את זקיק השיערה ומשמש כקרם לחות טבעי לגוף. בנוסף שומרת השכבה ההידרו ליפידית על בריאות העור, גמישותו ,מאזן הלחות שלו, ומונעת הזדקנות מוקדמת. היעדר שכבת ההגנה זו, היה דורש מאתנו לשתות 10 ליטר נוזלים ביום, במטרה להחזיר לחות לעור. חשוב לנקות את עורנו בצורה נכונה, כדי להעניק לו את הלחות הדרושה ובמקביל, להימנע משפשוף אגרסיבי, שעלול לפגוע בשכבת הגנה זו.
מערכת חיסון
arrow-up-down
תפקידה של מערכת החיסון הנו להגן על הגוף מפני פולשים חיצוניים, כגון חיידקים, וירוסים, פטריות וכימיקלים. מערכת זו מורכבת מאיברים שונים, תאים וחלבונים, כולל מערכת הלימפה ותאי הדם הלבנים. ישנה מערכת חיסון מולדת ואדפטיבית, המתפתחת עם השנים. שכבת העור, שהנה חלק ממערכת החיסון, אמורה להגן עליה מפני ההשפעות החיצוניות השליליות, אתם מתמודדת מערכת החיסון. כל עוד השכבה ההידרו ליפידית מתפקדת כראוי, היא יכולה לספק הגנה למערכת החיסון.
נקבוביות
arrow-up-down
נקבוביות הנן פתחים קטנים בעור המכילים כל אחד זקיק של שערה, או היכן שהייתה בעבר שיערה דרכן מופרשים זיעה וסבום. גודל הנקבוביות מושפע מגנטיקה ומרמת ההורמונים בגוף. מצב הנקבוביות, יכול להעיד על וויסות השמנוניות של העור – נקבוביות פתוחות וגלויות לעין מעידות על עור שמן או מעורב. נקבוביות סגורות ובלתי נראות, מעידות על עור יבש או רגיל. ניקוי יסודי של הפנים ושימוש בפילינג, המסירים את הלכלוך והשומן, עלולים לסתום את הנקבוביות. יחד עם זאת, סבוני פנים בדרך כלל פותחים את הנקבוביות, ולכן יש צורך במי פנים, שיסגרו אותן שוב. קרם הגנה מפני קרינת UV, יכול להגן בצורה משמעותית על התפשטות הנקבוביות, משום שהשמש מייבשת את העור, ומגדילה את בלוטות השומן.
רדיקלים חופשיים
arrow-up-down
במהלך הנשימה, משתחררים רדיקליים חופשיים, שהנם מולקולות הבנויות משני אטומי חמצן. נוכחותם של הרדיקלים החופשיים, עלולה לגרום נזק לתאים, לחלבונים ול- DNA. נמצא כי קיים קשר בין רדיקלים חופשיים לבין מחלות שונות כמו: סרטן, טרשת עורקים, אלצהיימר, פרקינסון וגם להזדקנות. רדיקלים חופשים הנם תוצרים של תהליכים כימיים, ונמצאים בכל מקום, החל ממזון, תרופות, טלפונים סלולאריים, חומרי הדברה, זיהום אוויר ועוד. ההיבט החיובי של הרדיקלים החופשיים, הנו החיוניות שלהם לאורגניזם החי, ביכולת שלהם להפוך אוויר ומזון לאנרגיה כימית. בנוסף מהווים הרדיקלים החופשיים, חלק חשוב בהגנה על המערכת החיסונית. כדי לאפשר לרדיקליים החופשיים לעשות את עבודתם נאמנה בגופינו, ובמקביל למנוע את הנזק שעלול להיווצר, חשוב לספק לגוף את החומרים שמנטרלים את הנזק שעלולים ליצור הרדיקליים החופשיים, כדוגמת אנטיאוקסידנטים היודעים גם בשם: נוגדי חמצון, אותם ניתן למצוא בתזונה טבעית, מזון לא מעובד, מוצרי טיפוח ותוספי תזונה.
כמוסות
arrow-up-down
כמוסה (קפסולה) הנה גלולה חלולה שצורתה בדרך כלל אליפטית, המכילה חומרים פעילים וניתנת לבליעה. כאשר הכמוסה נכנסת לגוף, הנרתיק מתמוסס והתרופה משתחררת.
רפואת עור קוסמטית
arrow-up-down
רפואת עור קוסמטית, מתייחסת לאבחון, טיפול ומניעת השינויים בעור שאינם אסתטיים, החל מהזדקנות, אקנה, הצטלקות, קמטים, נשירת שיער, צלוליטיס, סימני מתיחה, שינוי מראה השפתיים ועוד. מטרות רפואת העור הקוסמטית הנן לעזור למטופל להניע שינוי קוסמטי, להפחית נזקי גיל ואם אפשר, לעצור אותם לגמרי.

חומרים ורכיבים

שמן מינרלי
arrow-up-down
שמן מינרלי הינו נגזרת של נפט גולמי המופיע גם כווזלין או פרפין ותפקידו לשמש כשמן בסיס. שמן זה, יוצר על גבי העור שכבה דמוית פלסטיק שפוגעת בכושר אספקת החמצן לעור ולא מאפשרת הפרשת רעלים מהעור החוצה דבר שגורם להצטברות רעלים, גירויים, אקנה, אלרגיות והזדקנות מוקדמת.
שמן מנוקה
arrow-up-down
המאנוקה הוא עץ הגדל בניו זילנד, השמן מעץ זה, נמצא כמטפל בבעיות עור רבות ומגוונות. הוא גדל באזורים המאופיינים בתנאים קשים של לחות גבוהה ורוחות חזקות. יכולת ההשרדות הגבוהה שלו נובעת במידה רבה מהשמן האתרי המצוי בעליו, אשר מגן עליו מפני תקיפה של פטריות, חיידקים ומזיקים. שמן המאנוקה יעיל בטיפול בבעיות עור מגוונות כיוון שהוא מעורר את פעילות התאים והתחדשות שכבות העור החיצוניות. שימוש בשמן זה הראה אפקט אנטי-דלקתי במצבים של עור מגורה, אקנה, עור הנוטה לזיהומים פטריתיים, כיבים, פצעי לחץ, ודלקות. מחקרים מראים כי השמן פעיל כנגד מגוון רחב של מיקרו-אורגניזמים הגורמים לגירויים וזיהומים של העור והגוף.
רטינול
arrow-up-down
רטינול הוא תצורה מסוימת של ויטמין A הפועל כבר שנים בשירות תחום הקוסמטיקה והוכח מדעית כיעיל כנגד קמטים. הרטינול מסייע בייצור תאי עור בריאים, מעלה את כמות המולקולות התומכות בעור והמקנות לו לחות ומשמש כנוגד חימצון. בנוסף, משפיע על האצה בתחלופת התאים כשהוא מעודד קילוף ונשירת תאי עור מתים ומאפשר לתאי עור בריאים להופיע. בזכות הרטינול העור נראה חלק, קורן וצעיר יותר. בשימוש קבוע ברטינול קיים שיפור במראה הקמטוטים ובטשטוש הכתמים.
קטון CG
arrow-up-down
קטון CG הוא הכינוי לתערובת של 2 חומרים דומים המשמשים כחומרי חיטוי ושימור: Methylisothiazolinone ו –Methylchloroisothiazolinone. צמד הרכיבים הללו נמצאים בתעשיית הקוסמטיקה כבר משנות ה – 70′ ומצויים ברוב התכשירים מסבונים, דרך מוצרים לטיפוח השיער ועד לקרמים לטיפוח עור הפנים. עם זאת, שני רכיבים אלו ידועים בנטייתם לגרום לאלרגיה בעור שבאה לידי ביטוי באקזמה, אדמומיות, דלקות עור ועד גרד באזורים שונים בגוף ובעור הפנים. תכשירי סבוקלם אינם מכילים רכיב זה.
פפטידים (חומצות אמינו)
arrow-up-down
אחד המרכיבים הפופולאריים במוצרי קוסמטיקה המטפלים בקמטים, הוא פפטידים. פפטיד הוא שרשרת קצרה של חומצות אמינו. בין 3 חומצות אמינו לכמה עשרות. חומצות אמינו הן גם אבני הבניין של חלבונים, רק שחלבונים הם הרבה יותר גדולים – בין עשרות למאות חומצות אמינו. יש להם תפקידים מגוונים מאד בגוף, בעיקר כמולקולות איתות. הם מחולקים למשפחות, הכוללות עשרות סוגים שונים, ופועלים במגוון דרכים ואתרים בגוף. האזור בעור שנמצא בתפר שבין שכבת הדרמיס והאפידרמיס עשיר בחלבונים הבונים את המטריצה הבין-תאית הכוללים קולגן, אלסטין, אפילוגרין, למינין, פיברונקטין, ופרוטאוגליקנים. עור מזדקן מתאפיין בירידה בייצור סיבי קולגן ובעליה ביצור אנזימים מפרקי קולגן. לפני מספר שנים החלו בפיתוח תכשירים קוסמטיים לעור מזדקן שמכילים פפטידים, המגבירים ייצור קולגן ואלסטין וכן מעוררים מרכיבים נוספים במטריצה הבין-תאית לקבלת תוצאה יותר אחידה והומוגנית של שיקום. המגמה החדשה יחסית של שילוב פפטידים בקרמי אנטי אייג’ינג נובעת מכך שהחומרים הם בעלי פרופיל בטיחות גבוה, אינם מגרים את העור וידידותיים יותר מהחומצות המוכרות לנו.
פראבנים
arrow-up-down
פרבנים הינם חומרים משמרים הנמצאים במוצרים רפואיים וקוסמטיים, פראבן המופיע בדמות של בוטיל פראבן, אתיל פראבן, איזופרופיל פראבן, מתיל פראבן או פרופיל פראבן. תפקידו למנוע פעילות חיידקים, פטריות, עובש ולשמור על חיי המדף של המוצר. עם זאת לפראבן נטייה לייבש את העור, להאיץ את תהליך ההזדקנות ועלול לגרום לאלרגיה. פארבנים זוכים ליחס לא אוהד וקיים ויכוח בין מדענים בנוגע ליעילותו ולנזקים שעלולים להיגרם כתוצאה מהשימוש בו.
Sodium Lauryl Sulfate) SLS)
arrow-up-down
ראשי התיבות של SLS הינם Sodium Lauryl Sulfate מדובר בחומר ניקוי היוצר קצף רב וזו אחת הסיבות שהוא משולב במוצרים קוסמטיים כדוגמת שמפו וסבון נוזלי. חומר נמצא כבר שנים בשימוש הרחב בתעשיית המוסכים והרכב ובעל בעל תכונות לפירוק שמן ולכלוך ומאפשר שטיפה וניקוי. מחקרים שנעשו עם השנים הראו שכאשר רכיב זה בא במדע עם העור הוא עלול ליצור גירוי ודלקות עור שונות.
חמאת שיאה
arrow-up-down
חמאת השיאה נמצאת בשימוש מאות שנים בזכות יכולתה מופלאה בהגנה על העור וחידושו. החמאה מופקת מאגוז שגדל על עץ הקרֶיתאי (שפירושו עץ החיים) במערב אפריקה. חמאת השיאה מכילה חומצות שומן בריכוז גבוה אשר מעודדות צמיחה והתחדשות של תאי עור ואשר מזינות את העור בלחות. לחמאת שיאה שימושים רבים: מומלצת לטיפול בפריחות עור, ספחת (פסוריאסיס), חככת (אקזמה), דלקות עור ועור סדוק. החמאה מצטיינת בריכוך עור קשה ומחוספס במיוחד כמו עור כפות הרגלים והמרפקים, עוזרת לעור מזדקן להתמצק ומשיבה נעורים לתאי העור. החמאה מעניקה לחות גם לשיער ולעור קרקפת, במיוחד לשיער יבש ושביר. חמאת שיאה מצויינת במניעה ובטיפול בסימני מתיחה ובצלקות, היא גם מצוינת להרגעת כאבים וריפוי פטמות סדוקות שנוצרו כתוצאה מהנקה.
אלוה ברבדנסיס
arrow-up-down
זן מיוחד של צמח האלוורה, אשר המיץ שמפיקים מהחלק הפנימי של עליו, ידוע כבעל תכונות הרגעה, רענון ואיחוי העור, וכמסייע בשימור לחותו הטבעית. הוא הוכח כבעל תכונות אנטי דלקתיות ואנטי פטרייתיות וכמקל על כאב, כוויות, עקיצות, חתכים וגירויים. המיץ עשיר בחומרים רבים כגון ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו וחומרים התומכים במערכת העיכול.
אובליפיחה
arrow-up-down
האובליפיחה או אשחר רוסי הוא שיח או עץ קוצני המכיל גרגירים בצבע צהוב בוהק הגדל בעיקר בהימלאיה ובסיביר. שמן האובליפיחה שמפיקים מגרגירי הצמח, משמש כמרכך ומונע יובש בעור, כמסייע בשיקום ואיחוי העור, כמפחית גירויים וכמונע הזדקנות מוקדמת. בנוסף משמש השמן כזרז להחלמה מכוויות שמש, קרינה, פצעים, חתכים, צלקות, טחורים, אקזמות ובעיות עור אחרות. הריכוז הגבוה של ויטמינים וחומצות שומן חיוניות מעניק לשמן תכונות של עיכוב תהליכי הזדקנות ושימור העור. תועלת נוספת חשובה של שמן אובליפיחה היא בהיפוך תהליכי הרס בעור כתוצאה מקרינת שמש וזאת בזכות עושר האנטי אוקסידנטים שהוא מכיל.

בעיות עור

אדמומיות של העור
arrow-up-down
אדמומיות של העור נוצרת כתוצאה מגירוי בעור, הגרום לגוף לשלוח כדוריות דם אדומות, כדי לטפל בבעיה. התופעה באה לידי ביטוי בעור מגורה, בעל גוון אדמדם, פצעונים, קילופים ואפילו פריחה. מכיוון שמדובר בסימפטום ולא בבעיה, חשוב לצרוך תכשירים אשר עוזרים לגוף לרפא את עצמו, ולספק סביבה תומכת. הזנת העור בלחות, יכולה להקל ואף לשפר את מצב העור. תכשירים עשירים בשמנים איכותיים ותמציות צמחים, המחזקים את מעטה ההגנה הטבעי של העור, והמועשרים בויטמין E ובאלוה-ברבדנסיס, יכולים להרגיע את העור, לעזור לו לשמור על הלחות הטבעית, וכך ליצור מראה חלק וחיוני.
סבוריאה
arrow-up-down
סבוריאה היא מחלת עור דלקתית כרונית בשכבות העור העליונות, המאופיינת ביצירה והפרשה מוגברת של חומר שומני מבלוטות החלב של העור (סבום). המחלה מתבטאת באדמומיות וקילופים, הגורמים להפרעה אסתטית, וכן בעודף שומניות העור וקשקשת יבשה הגורמים לתחושת גרד ואי נוחות. הסבוריאה מתפרצת בעיקר באזורי קו השיער: קרקפת, גבות, מצח וגם בסנטר, בית השחי והמפשעה. הטריגר להתפרצות הם בעיקר שינויים במזג האוויר, לחץ/מתח, תזונה לא נכונה, וחוסר שינה. למחלת הסבוריאה אין פתרון תרופתי מלא. ניתן למתן ולמנוע את התפרצות המחלה ע”י הקפדה על טיפול מונע, ושימוש בתכשירים שיעילותם מוכחת לאורך טווח.
הזדקנות העור
arrow-up-down
אחד הסימנים הבולטים ביותר של הזדקנות, הנו שינוי בעור. קמטים, עור רפוי, כתמים ושיער לבן הנם עדות להתבגרות ולזקנה. עם השנים, שכבת העור החיצונית (האפידרמיס) מדלדלת, מספר התאים המכילים פיגמנט פוחת, והעור נראה דק יותר, חיוור ואף שקוף. עדות נוספת להזדקנות הנם כתמי פיגמנט (כתמי גיל), שעשויים להופיע באזורים שנחשפו לשמש.
תפרחת חיתולים
arrow-up-down
תפרחת החיתולים הינה, תגובה אלרגית המופיעה באזורים אותם מכסה החיתול רוב שעות היום, בדרך כלל באזורי הקפלים במפשעה וסביב החריץ בישבן. הסיבה העיקרית לתופעה זו, הינה הפרשות שנותרות לאורך זמן בחיתול שגורם ללחות מוגברת ולעלייה ברמת החומציות של העור. כתוצאה מכך נוצרת פגיעה בתפקידו של העור כחיץ בין הגוף לעולם החיצון. סיבות נוספות שעשויות לגרום לתפרחת חיתולים: פטריה הנמצאת באופן טבעי על הגוף, ושילוב של זיעה, רטיבות והפרשות עלולים לגרום לזיהום, החלפת חיתולים בתדירות נמוכה ושימוש במגבונים שאינם מותאמים לעור רגיש ומכילים בן השאר חומרים משמרים הפוגעים בעור העדין.
פסוריאזיס
arrow-up-down
פסוריאזיס מאופיינת לרוב בעור אדמומי המכוסה בקשקשים לבנים. המיקום האופייני ביותר הוא במרפקים, בברכיים ובעור הקרקפת. במקרים קשים יותר, האדמומיות והקשקשת מופיעים בחלקי גוף נוספים. קיימות גם צורות מיוחדות של פסוריאזיס בהן המחלה מופיעה רק בכפות הידיים והרגליים או רק בבתי השחי והמפשעות. אצל תינוקות, הפסוריאזיס יכולה להתבטא לראשונה כדלקת חיתולים קשה שאינה מגיבה לטיפול. המחלה מתפתחת גם אצל גברים וגם אצל נשים באותה מידה. על פי רוב היא מופיעה בגילאים שבין 10 ל-30 שנה, אם כי הביטויים הראשונים למחלה יכולים להתבטא בכל גיל. הפסוריאזיס איננה מחלה מדבקת.
קשקשים
arrow-up-down
קשקשים הנם הפרשה של עור, שמצטבר על הקרקפת, תופעה שמלווה לעיתים בגרד. זהו מצב שכיח, שעלול להפוך למאתגר וקשה לטיפול. הסיבה המדויקת להיווצרותם אינה ידועה, אך גורמים מסוימים מגבירים את הסיכון לסבול ממנה כמו: אקזמה, עור יבש, דלקת או פטרייה בעור, מתח נפשי וסטרס, מחלה נירולוגית, שינוי הורמונלי, הימנעות מרחצה והברשה תכופה של השיער או בחירה במוצרי שיער שאינם מתאימים, תזונה לקויה ומתח נפשי. בפועל, נוצר שינוי במבנה של הפרשת הסבום מהקרקפת, אשר גורם להתייבשות הנוזל. הסבום מתפרק לחלק השמנוני שנשאר על הקרקפת ולחלק החלבוני, שהתייבש והפך לקשקש. גם קרקפת שומנית, עלולה להוביל למצב של שיער יבש והופעת קשקשים. הטיפול ומניעת היווצרותם של קשקשים, חשוב שיכלול ניקוי השמנוניות מהקרקפת, בשילוב שימוש בחומרים עם לחות והזנה לעור. יש להימנע משימוש בשמפו שאינו מתאים, משפשוף אגרסיבי של הקרקפת, ומחפיפת הראש יותר מפעם ביומיים. במטרה למנוע יובש יתר של העור, מומלץ להשתמש בקרם לחות המיועד לקרקפת
אקנה
arrow-up-down
פצעונים, פצעי בגרות או חצ’קונים (או בסלנג באנגלית ZIT) נקראים גם אקנה (Acne) ומתפרצים לרוב בתקופות הורמונליות – גיל ההתבגרות, בזמן ההריון ולאחר לידה ובימי המחזור החודשי. אקנה הינו דלקת של בלוטות החלב או זקיקי השערה, והוא מאופיין כמצב שבו ישנה פגיעה באיזון הסבום בעור, כך שבלוטות החלב מייצרות שומן ברמה מוגברת, הגורמת להופעת פצעונים על העור. ההפרשה המוגברת של החלק השומני של הסבום גורמת לסתימה של נקבוביות העור, והצטברות הפרשות השומן תחת הנקבוביות, דבר המספק קרקע גידול למס’ סוגי פטריות וחיידקים. הזיהום גורם לגירוי בעור ובהמשך מתפתח לדלקת מקומית היוצרת את הפצע המוכר. אקנה מופיע בעיקר על עור הפנים, אך עלול להופיע גם לעור הכתפיים, הגב והחזה.
נשירת שיער
arrow-up-down
עלולה להשפיע על מצב הקרקפת או על כל שטח הפנים של הגוף. הגורמים לתופעה יכולים להיות: תורשה, שינויים הורמונליים, מצבים רפואיים, שימוש בתרופות מסוימות, הלם פיזי או רגשי, מתח, מצבי רוח משתנים וגם תזונה לקויה. נשירה עלולה להיווצר גם כתוצאה מהופעת קשקשים או קרקפת שומנית. נשירת שיער יכולה להופיעה בדרכים רבות ושונות, בהדרגה או באופן פתאומי, באופן זמני או להפוך להיות מצב קבוע. תכשירים נגד נשירה, כדאי שיכילו צמחים כמו סרפד, רוזמרין או קפאין, שיכולים לעזור בצמצום רמת ההורמון טסטוסטרון DHT)) מאזור הקרקפת, אשר פירוקו עלול לגרום להרס של זקיקי השיער ונשירתו.
אסטמה של העור (Atopic Dermatitis)
arrow-up-down
אסטמה של העור נקראת גם אטופיק דרמטיטיס (Atopic Dermatitis). מדובר בסוג של אקזמה, מחלה אוטואימונית (לא מסוכנת ולא מדבקת) הבאה לידי ביטוי בעור יבש, מגורה ומגרד, ופעמים רבות גם בפצעים כתוצאה מהגירוד. התסמינים מופיעים בדרך כלל בקפלי הברך, פנים הזרוע, פנים, ירכיים וגב. המחלה מופיעה לראשונה אצל תינוקות וילדים אך יכולה להמשיך גם בגיל העשרה ואפילו בגילאים מבוגרים יותר. שימוש קבוע בקרם לחות (המתאים לעור אדמומי ומגורה) יכול לעזור באיזון הלחות באזור הבעייתי, מה שיגרום להפחית משמעותית את הסימפטומים.
קופרוז (Rosacea)
arrow-up-down
קופרוז היא בעיית עור שכיחה בה מופיעים נימי דם קטנים בפנים וגורמים לאדמומיות. נימי הדם מופיעים לרוב בצידי האף, בלחיים, בצוואר ובמחשוף ומקנים מראה פנים אדמומי. אצל נשים תופעה זו מתרחשת לעיתים לאחר הריונות, היא איננה אסטטית ובולטת עוד יותר בקיץ שאז פנינו נוטות להתאדם ממילא בגלל החום. אנשים בעלי עור שקוף, בהיר, עדין ודק נוטים יותר לסבול מקופרוז מאשר בעלי עור כהה. טיפול נכון ובתחילת הופעת קופרוז, יכול לעצור ולמנוע החמרה של התופעה ואף לשפר מאוד את המצב.
ציפורניים חלשות או נשברות
arrow-up-down
במהלך השנים, הציפורניים עלולות לאבד את שכבת הקרטין, דבר שיכול לגרום להן להיות חלשות, שבירות ויבשות. ישנם מספר גורמים שעלולים לגרום להידלדלות שכבת הקרטין: מחסור בברזל/אנמיה, שימוש ארוך טווח במקלדת המחשב או בלוח המקשים של מסך הטלפון הנייד, רחצת ידים מרובה, שימוש בלקים מסוימים והסרת עור יבש וחתיכות עור, המגנות על הציפורן ממים, חיידקים וכל דבר אחר שבא במגע עם היד או הרגל. כחלק משגרת טיפוח הציפורניים ולמראה בריא ומטופח, מומלץ לצרוך קולגן נוזלי.

סוגי עור

עור רגיש
arrow-up-down
עור רגיש מתאפיין בנטייה לגירוי, אדמומיות, גרד, קילופים ואפילו פריחה. קיימים מגוון גורמים שעלולים לעורר רגישות בעור: רגישות לחשיפה ממושכת לשמש ולשינויים במזג האויר, רגישות לחומרים כימיים, רגישות לאלכוהול או בושם וכן הלאה. סקרים מראים כי כ-40% מהאוכלוסיה מגדירים את עורם כרגיש. לבעלי עור רגיש לא מומלץ להשתמש בקוסמטיקה רגילה שמכילה חומרים שעלולים לגרות את עורם, ועל כן חשוב שישתמשו במוצרי דרמוקוסמטיקה, היפואלרגניים שנבדקו דרמטולוגית לעור רגיש. התכשירים לעור רגיש מומלצים לשימוש גם בקרב בעלי עור שאיננו רגיש בכדי לשמור על העור שלעיתים נפגע כתוצאה משימוש בתכשירים המכילים רכיבים שעלולים להזיק לו לטווח הקצר והארוך.
עור מעורב
arrow-up-down
עור מעורב כשמו כן הוא: בחלקו שמנוני ובחלקו יבש. לרוב מדובר בעור שמנוני באיזור ה-T (סנטר, אף ומצח) ועור יבש בשאר חלקי הפנים. קיימים מצבים נדירים יותר בהם דווקא איזור ה-T הוא האיזור היבש. על מנת לטפל בעור מעורב, יש לשלב שימוש בקרם לחות המאזן את הפרשת הסבום על כל הפנים ולהוסיף לו קרם לחות עשיר יותר, המותאם לעור יבש באיזורים היבשים.
עור שמן
arrow-up-down
עור שמן ושומני מתאפיין במראה מבריק, שומני למגע, נקבוביות פתוחות שבין היתר גורמות לנקודות שחורות ונטייה להופעת פצעונים על עור הפנים. בעלי עור שמן סובלים לעיתים קרובות מאקנה ופצעונים בהשוואה לבעלי סוגי עור אחרים ועל כן שימוש קבוע במוצרים דלי שומן המותאמים לעור הנוטה לפצעונים יסייע לטיפול בבעיה. מומלץ לבעלי עור שמן לנקות את עור הפנים באופן יסודי פעמיים ביום כדי להסיר את שאריות הלכלוך שנדבק לשומן העודף.
עור יבש
arrow-up-down
עור יבש הוא סוג העור הקל ביותר לזיהוי. הוא מתאפיין בין היתר בהרגשה של עור מתוח ומחוספס למגע. שימוש בסבון המכיל אחוזי לחות גבוהים ובקרם לחות בעל מרקם עשיר באיזורים היבשים, מקלים על התופעה. בעלי עור יבש סובלים לעיתים מהופעה מוקדמת יותר של קמטים כתוצאה מחוסר הזנה של העור ועל כן מומלץ לבעלי עור יבש להעשיר את העור בקרמים עשירים בלחות, הפועלים לסייע במזעור הקמטים.

הגנה מהשמש

פיגמנטציה (כתמי עור)
arrow-up-down
חשיפה לשמש מגבירה את הנטייה להופעת כתמי עור חומים (פיגמנטציה) על עור הפנים והגוף. יש כיום מודעות גבוהה לנושא ההגנה על העור מפני קרני ה-UVB (הקרניים המשזפות) ולהימנעות מחשיפה לשמש, אך רבים אינם מודעים לכך שכ-85% מכתמי העור נגרמים דווקא מקרני ה-UVA, שאליהן אנו נחשפים לא רק כתוצאה משהות בשמש אלא גם מחשיפה לאור החודר דרך החלונות ומגופי התאורה שמעלינו. מסיבה זו, מומלץ מאוד להשתמש בתכשירי הגנה בכל ימות השנה (לא רק בקיץ) ובכל מקום (גם בבית או במשרד), ולהקפיד על תכשירים המכילים הגנה מפני קרני ה- UVB וה-UVA.
הגנה כימית והגנה פיזיקאלית
arrow-up-down
מקדמי הגנה מהשמש הנמכרים כיום מיוצרים בשתי שיטות עיקריות: הגנה כימית– חומרים דמויי צבע מבחינת המבנה, שמסוגלים לבלוע קרני UV באורך גל מסוים. תכשירים אלה נוחים לשימוש, קל להכניס אותם לקרמים, ולכן רוב חברות הקוסמטיקה מעדיפות אותם. המגבלות של החומרים בהגנה כימית הן הספיגה דרך העור, לכן יש צורך לחדשם לעיתים קרובות. ברגע שהתכשיר נספג בעור, הוא כבר לא מסוגל להגן על העור. הגנה פיזיקאלית – נקראת גם “אפקט המראה” – חלקיקים שמקרינים את קרני השמש החוצה. מכאן גם השם, “אפקט המראה”. החלקיקים של הטיטניום דיאוקסיד, המשמש כהגנה, פועלים כחלקיקי מראה שקרני השמש פוגעות בשטח שלהן ומוקרנות החוצה. ההגנה שבתכשירים הפיזיקאלים לא נספגת בעור, ולכן הם מספקים הגנה ארוכת טווח ויעילה יותר מההגנה הכימית.
SPF
arrow-up-down
ראשי התיבות של המילים Sun Protection Factor זהו המדד הנפוץ ביותר לקביעת רמת ההגנה של תכשירי הגנה משמש. מספר מקדם ההגנה (15, 30, 50 ועוד) קובע כמה זמן ניתן לחשוף את העור לקרני השמש תוך שמירה על מידת סיכון מינימלית מפני כוויות. למעשה, המספר הוא אורך הזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני האדמומית (כוויות השמש) הנגרמת מקרינת UVB, בהשוואה לאורך הזמן שבו העור מאדים ללא הגנה. למשל, אם הזמן שלוקח לעור רגיל ללא הגנה להאדים הוא 20 דקות, השימוש בתכשיר עם מקדם הגנה 15 יאריך באופן תיאורטי את משך הזמן עד שהעור יאדים פי 15, כלומר הגנה למשך כ- 5 שעות.
קרני UVA
arrow-up-down
קרני השמש הארוכות, אשר נמצאות בחשיפה עקיפה לשמש או בחשיפה לאור שאינו נובע מהשמש, כך שאנו נחשפים אליהן שעות רבות – מהזריחה ועד לכיבוי האורות בבית (כ-18 שעות). קרני UVA חודרות לשכבות העמוקות יותר של העור, והנזק המצטבר מהחשיפה אליהן מתבטא בהזדקנות מוקדמת של העור – קמטים, פיגמנטציה (כתמי עור), איבוד אלסטיות ואף מחלות עור וסרטן העור. הדרכים להימנע מחשיפה לקרני UVA הם שימוש יומי בקרם הגנה בעל יכולת חסימת קרני UVA. יש להשתמש בקרם ההגנה יום יום ולחדש מריחה בכל כמה שעות. בנוסף, הקפדה על לבוש המכסה את העור ובכך מונע את חדירת קרני השמש.
קרני UVB
arrow-up-down
קרני השמש אשר נמצאות בעיקר בחשיפה ישירה לשמש, ואשר הנזקים שלהן הם הנזקים המידיים שאנו רואים על העור – אדמומיות, כוויות וכדומה. ניתן להגן על עורנו מפני קרניים אלו באמצעות חשיפה מינימלית לשמש, לבוש מתאים, חבישת כובע ומריחת קרם הגנה SPF 15 ומעלה, המגן מפני קרני ה-UVB.